Hoger in google dankzij je social media

Door Linda Pitoy op 9 april 2021
Stel…er zijn verkiezingen… Wat doe jij dan als plichtsgetrouwe burger? Je stem uitbrengen toch?! Of niet, maar veel mensen doen het wel. Op basis van het aantal stemmen op jouw favoriete partij, wordt bepaald hoeveel die partij te zeggen krijgt in Nederland. Klinkt bekend toch? Op internet is er elke seconde van de dag een verkiezing. De […]
lees verder...

Stel…er zijn verkiezingen…

Wat doe jij dan als plichtsgetrouwe burger?

Je stem uitbrengen toch?! Of niet, maar veel mensen doen het wel. Op basis van het aantal stemmen op jouw favoriete partij, wordt bepaald hoeveel die partij te zeggen krijgt in Nederland. Klinkt bekend toch?

Op internet is er elke seconde van de dag een verkiezing. De stemgerechtigde burgers zijn op internet vervangen door websites. De rol van stembriefjes wordt hier gespeeld door linkjes. Stel dat jouw website een politieke partij is, wat staat jou dan te doen? Stemmen werven dus!

Hoe meer links er vanuit andere websites naar jouw website gaan, hoe belangrijker Google jouw website acht, hoe groter de kans dat Google jouw website beloont met een hogere positie.

Als we Mark Rutte zouden vragen of het werven van stemmen een makkie is, denk ik dat ie ons uitlacht. Daarom kun je het beste bij de kanalen beginnen die je in eigen beheer hebt: ál je social media kanalen. Dat is een kwestie van al je profielen nalopen, links toevoegen en klaar…Je taak als SEO specialist zit er weer even op!

Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Die ga ik je hieronder vertellen. Na het nalopen van je profielen, heb ik nog 7 fantastische tips voor je.

Zet je social media op een rij om hoger in Google te komen

Zet ál je social media profielen op een rij, zowel de persoonlijke als de zakelijke. Vink ze af na het bijwerken:

Social media netwerk
Facebook
Instagram
Youtube
Linkedin
Pinterest
Twitter
Snapchat
Tiktok

Persoonlijk profiel

Zakelijk profiel

Vul je werkgever in op je persoonlijke profielpagina. Doe dit juist als je je eigen werkgever bent:

Als ik aan jou vertel dat ik een bedrijf heb dat “Inmotion” heet en dat ik de eigenaar daarvan was, zou jij dan weten wat voor werk ik doe? Google dus ook niet! Zet daarom bij “functie” geen “ZZP’er”, “Eigenaar” of dat soort termen. Plaats hier de functietitel waarop je gevonden zou willen worden in Google.

Stel, iemand vraagt je wat je voor werk doet…Plaats exact je antwoord bij “Beschrijving”.  Zorg dat je de belangrijkste zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, hier laat terug komen. Google leest dit allemaal.

Vul je website in op je persoonlijke profielpagina.

Had je je website daar al staan? Check dan of je website daar begint met http of https*. Als je over bent gegaan op het veiligere https, kun je dat hier bij werken.

Tip:
Je kunt dit veld op Facebook ook inzetten om een stem te krijgen naar een andere pagina dan je homepage. Het kan zijn dat je op een gegeven moment tevreden bent over het aantal stemmen op je homepage en dat je graag een andere pagina wilt laten shinen.

*Google houdt van https.

Controleer je zakelijke profielpagina en werk indien nodig bij.

Heb jij al een duidelijk leesbare gebruikersnaam met daarin je belangrijkste zoekwoord verwerkt? Dit helpt Google!

Vul opnieuw een beschrijving in waarin je belangrijkste zoekwoorden zijn opgenomen. Bij mij zijn dat:

Hoger in Google
Online marketing
Social media activiteiten

Zie je hoe ze natuurlijk zijn weggeschreven in de tekst?
Zijn er meerdere categorieën relevant voor jouw bedrijf? Voeg er zoveel mogelijk toe. Ook dit leest Google.

Ga naar de contactgegevens van je zakelijke profielpagina

Vul je website in. Zie je hoe ik hier ervoor heb gekozen om niet www.lpom.nl te plaatsen, maar www.lpom.nl/hoger-in-google?

Kan hier dus ook! Controleer en werk nu elk ander social media kanaal bij dat je hebt. 

Laatste 6 tips om met je socials hoger in Google te komen

1) Plaats bij elk bericht een link naar je website. Weet je nog? Een link is een stem.

2) Gebruik bij voorkeur een verkorte link via bijvoorbeeld Bitly.

Dit zorgt er voor dat je bericht goed leesbaar blijft en hierdoor klikken mensen vaker. Hoe meer mensen vanaf een andere website doorklikken (en dat zijn dus ook je socials) naar jouw website is beter voor jouw resultaten in Google.

3) Zorg dat je bijschriften uit maximaal 15 woorden bestaan.

Dit heb ik niet bedacht, maar uit onderzoek is gebleken dat de beste berichten op social media bestaan uit maximaal 15 woorden.

4) Zorg dat de zoekwoorden waarop je wilt scoren in elk bericht dat je op je socials plaatst terugkomen.

5) Organiseer een Winactie, waarbij je social media volgers je website moeten bezoeken om kans te maken. Verstop bijvoorbeeld het antwoord op je site (niet te goed, want dan maakt niemand kans en dat is voor niemand leuk). Denk er aan: klikken vanuit andere websites naar jouw website dragen bij aan jouw positie in Google.

6) Vroeger hadden we het over “mond tot mond reclame”. Online noemen we dat “reviews”. Reviews zijn ontzettend waardevol voor je posities in Google. Mail daarom klanten die tevreden waren nadat ze zaken met je hebben gedaan en vraag ze om een review op een van je socials te schrijven. Maak het ze gemakkelijk en voeg de link toe in de mail. Ook deze leest Google en ze worden gebruikt in de waardering van je website.

Deze pagina is ook verkrijgbaar als PDF die je naar jezelf kunt mailen. Handig als je nu geen tijd hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde Posts

Mijn wettelijke verplichtingen
Linda Pitoy 
Online Marketing
Hof van Galileo 4
3832 HE Leusden
usercartcrossmenu