fbpx

Zo doe je een concurrentieonderzoek

Door Linda Pitoy op 26 januari 2023
Een van de belangrijkste, laatste stappen tijdens het zoekwoordenonderzoek is het concurrentieonderzoek. Het is super leuk dat jij weet hoe vaak er op een bepaald zoekwoord gemiddeld gezocht wordt per maand, maar daarmee ben je er nog niet. De stap die je nu nog mag maken is het in kaart brengen van hoe groot de […]
lees verder...

Een van de belangrijkste, laatste stappen tijdens het zoekwoordenonderzoek is het concurrentieonderzoek.

Het is super leuk dat jij weet hoe vaak er op een bepaald zoekwoord gemiddeld gezocht wordt per maand, maar daarmee ben je er nog niet. De stap die je nu nog mag maken is het in kaart brengen van hoe groot de kans is dat je een goede positie gaat veroveren op je zoekwoord. En dat doe je door het concurrentieonderzoek.

Mensen die weten dat er nog een stukje concurrentieonderzoek nodig is, pakken dit vaak verkeerd aan. Ik weet niet precies hoe dit de wereld in is gekomen, maar vaak wordt er gekeken in  de omgeving van Google Ads naar het concurrentieniveau dat Google Ads afgeeft.

In de zoekwoordplanner van Google Ads krijg je een indicatie van de concurrentie:

laag
midden
hoog

Punt is alleen dat dit iets zegt over de mate van concurrentie bij de betaalde advertenties in Google. Dat zegt dus niets over de concurrentie in de organische resultaten. 

Laat je daarom niet leiden door die indicatoren van Google Ads.

Het concurrentieonderzoek pak je alsvolgt aan:
1) Open een Google Chrome Incognitovenster en voer de zoekterm die je wilt onderzoeken in Google.
2) Bekijk nu de top 10 kritisch
3) Analyseer je concurrenten: Welke (sub)onderwerpen behandelen zij op de pagina? Welke gerelateerde zoekwoorden gebruiken zij en noteer die voor jezelf.
4) Bestudeer de backlinks van je concurrenten. Gebruik hiervoor de gratis tool van Ahrefs of Neil Patel. Bekijk en schrijf op hoeveel backlinks je concurrenten op de betreffende url hebben. Als de top 10 vol staat met sites die honderden backlinks hebben en jij hebt er slechts 1, dan weet je dat je diep in je portemonnee mag graaien als je hier een succes van wilt maken.
5) Analyseer je concurrenten op techniek door hun urls bij Pagespeed Insights erin te gooien: Welke score halen zij op mobiel?
6) Analyseer je concurrenten op sitestructuur: hoe zijn hun url’s opgebouwd?
7) Gebruik alle informatie hierboven om je eigen strategie te bepalen. Pas op voor kopieergedrag. Google houdt van unieke content.
8) Bespied je concurrenten regelmatig. Zodat je weet wat voor wijzigingen zij aanbrengen in hun seostrategie.

Gerelateerde Posts

Mijn wettelijke verplichtingen
Linda Pitoy 
Online Marketing
Hof van Galileo 4
3832 HE Leusden
usercartcrossmenu