Hey daar, blogger (wannabe?)! Ben je klaar om je blogskills naar ongekende hoogten te tillen? Nou, ik heb geweldig nieuws voor je! Er is een nieuw geheim wapen in de blogosfeer dat de manier waarop jij content creëert, voorgoed zal veranderen. En vandaag ga ik dat geheim onthullen!
Stel je voor dat je nooit meer hoeft te worstelen met het bedenken van onderwerpen voor je blog. Wat als je een tool tot je beschikking had waarmee je moeiteloos een to-do lijst kon maken waarvan je zeker weet dat Google die gaat waarderen? Nou, laat me je voorstellen aan "De Bloggers Must-Have": Chat GPT en Topical Mapping!
In dit artikel gaan we dieper in op de wereld van Chat GPT en Topical Mapping en laat ik je zien hoe je Chat GPT kunt inzetten om je blog binnen recordtijd op te starten op een manier waarmee je met minimale inspanning je maximale SEO-impact behaalt. Of je nu een doorgewinterde blogger bent of net begint, deze technieken zullen je verbazen.
Wat is het geheim achter deze revolutionaire aanpak? Het draait allemaal om het juiste gebruik van specifieke prompts. We noemen dit prompt engineering. En als je er eenmaal goed in bent, wordt Chat GPT je nieuwe BFF op het gebied van contentcreatie.
Het maakt niet uit hoe geweldig je individuele pagina's en blogposts optimaliseert. Het allerbelangrijkste is dat Google jou ziet als de go-to autoriteit in jouw niche of industrie. En dat bereik je niet met slechts een handvol blogposts en een homepage. Je hebt een schat aan kwalitatieve inhoud nodig die alle belangrijke aspecten van jouw niche behandelt. We noemen dit een topical map.
Die topical map brengt voor jou in kaart welke blogposts jij allemaal nodig hebt om die autoriteitspositie te pakken.
Het begint allemaal met deze prompt:
Ik wil bloggen en daarmee autoriteit pakken op het onderwerp "kinderen groenten laten eten". Maak voor mij een topical map die bestaat uit een tabel met 2 kolommen. In de eerste kolom wil ik 50 suggesties hebben voor titels die click bait style zijn geschreven. Prioriteer de titels op basis van zoekintentie. Ik wil beginnen met de titels die een transactionele intentie hebben of daar dicht tegenaan zitten. Geef in de 2e kolom het bijpassende longtail keyword weer waarop gefocust wordt in de titel van het betreffende blog. Voorkom duplicate keyword phrases.
Ik zal voor de leesbaarheid van dit blog niet de hele lijst hieronder plaatsen die Chat GPT aanlevert, maar zoals je kan zien, gaat hij aardig 'los'. Natuurlijk zijn niet alle ideeën even bruikbaar, maar het helpt je echt lekker op weg. Aan jou de taak om eruit te filteren wat je wil gebruiken. In de prompt heb ik gevraagd om 50 ideeën maar je kunt natuurlijk ook om 100 ideeën vragen.
Om even in te haken op de prompt… Je wilt titels die uitnodigen tot lezen. Daarom vragen we Chat GPT om titels die click bait style zijn geschreven. Click bait heeft een beetje een negatief imago, maar deze werkwijze kan heel goed helpen met het neerzetten van je blog.
Kijk er wel voor uit dat je in je titel geen gouden bergen belooft die je in de inhoud van je blog niet waarmaakt. Daar komt dat negatieve imago vandaan namelijk. Google houdt er ook niet van als je je beloftes niet nakomt. Je kunt je voorstellen dat Google het ook ziet als mensen doorklikken naar jouw site en weer snel terugkomen in de zoekmachine. Google pikt dat dan op als een signaal dat je content niet genoeg waarde biedt en kan je daarvoor laten degraderen in de zoekresultaten.
Long tail keywords zijn keywords die uit 3 of meer woorden bestaan. Dit is voor nieuwkomers DE route naar vindbaarheid in Google. Vandaar dat we Chat GPT hierom vragen in de prompt.
Zoekopdrachten hebben verschillende intenties. Soms zijn mensen alleen op zoek naar informatie, maar soms zijn mensen al klaar om geld uit te geven. Dat noemen in seo land: transactionele intentie. In deze prompt vragen we Chat GPT om de onderwerpen in de topical map bovenaan te zetten waarbij duidelijker is dat mensen ‘ready to buy” zijn.
Een van de meest voorkomende seo struikelblokken is dat een keyword/zoekterm/zoekwoord op meerdere pagina’s voorkomt. Als dat zo is, ontstaat er ruis voor Google en weet hij niet welke pagina hij nu moet kiezen. Vandaar dat we Chat GPT deze instructie meegeven in de prompt.
Met dit stappenplan voor een topkcal map zul je merken dat bloggen een eitje wordt en steeds leuker omdat ze ook gevonden worden door jouw doelgroep.
Nu je je topical map hebt staan, kun je die kopiëren naar een spreadsheet bestand. Vanaf daar is het een kwestie van schrijven en natuurlijk kan Chat GPT je daarmee ook waanzinnig helpen.
Bekijk mijn gratis masterclass van 20 minuten en ontdek wat je allemaal kan met Chat GPT op het gebied van marketing. Wat dacht je van: je seo boosten, een contentkalender maken en 3 nieuwsbrieven in plaats van 1 schrijven?