Stel…Je bent aan het winkelen in de eeuwenoude binnenstad van Amersfoort. Je bent hier nog nooit geweest en je geniet van de prachtige historische panden, dwaalt langs gezellige pleintjes en komt uit op de Lange straat: dé winkelstraat van Amersfoort.
Je loopt een stukje verder want je wilt iets halen bij de ZARA en je wéét dat hij hier ergens zit. Je kijkt in de verte en ziet verschillende uithangborden, maar niet degene die je zoekt. Dan ineens zie je hem, je loopt er naartoe, kijkt nog even in de etalage en je weet het zeker: hier hebben ze wat ik nodig heb. Je stapt naar binnen en na een tijdje kom je tevreden met een gevulde tas weer buiten. Op naar het terras!
Online gebeurt dit ook, elke seconde van de dag. Mag ik je even aan de online cast van “How I met your Meta title ” voorstellen?
Wat als jij een fysieke winkel zou hebben…
Zou je dan aandacht besteden aan je uithangbord?
En hoe zou je met je etalage omgaan? Wat zou je er in stoppen? Ik hoop iets dat opvalt…
Jouw website hééft een uithangbord en een etalage. Sterker nog: élke pagina van je website heeft een uithangbord + etalage in de winkelstraat van Google. Alleen heet je uithangbord hier “Metatitel” en je etalage heet “Metabeschrijving“.
Waarom zou je aandacht besteden aan je metatitel en je metabeschrijving? Simpel! Het is de eerste stap naar meer bezoekers.
De Metatitels zijn expres groter dan de metabeschrijving én ze hebben een afwijkende kleur, namelijk blauw. Dat is niet voor niets. De eerste stap die zoekers op Google nemen, is het scannen van de verschillende resultaten.
Op basis van de blauwe Metatitel die ze lezen, besluiten ze om de metabeschrijving (het zwarte gedeelte daaronder) ook te lezen. Als de metabeschrijving aansluit bij de behoefte van de zoeker klikken ze door op de url als die ook netjes verzorgd is.