Inmiddels kun je niet meer om Chat GPT heen. Iedereen heeft het erover. En terecht. Want met Chat GPT is het doen van je marketing een fluitje van een cent. Ja écht. Maar je moet wel even weten wat je moet doen. In dit blog vertel ik hoe je Chat GPT zo optimaal mogelijk inzet voor jouw bedrijf.
Ik geef je tips & tricks zien hoe je het meeste haalt uit Chat GPT. Ook zal ik je een aantal verschillende features uitleggen en hoe je dit kunt gebruiken om je marketing & communicatie te verbeteren. Of je nu een beginner of al een ervaren gebruiker bent. Met deze tips leer je Chat GPT gebruiken als een echte pro!
Wees heel duidelijk en specifiek in het geven van je opdrachten. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter. Chat GPT begrijpt dit en geeft zo nauwkeurig mogelijk antwoord. Controleer wel altijd of de output klopt en of deze aansluit voor jouw doelgroep.
Gebruik de juiste opmaak en leestekens bij het invoeren van je tekst in Chat GPT. Zo kan Chat GPT je beter begrijpen en krijg je het meest nauwkeurige antwoord. Stel je een vraag om bijvoorbeeld een tekst te herschrijven? Sluit dan af met een dubbele punt en plak daarachter de tekst die je wil herschrijven.
Houd je doelgroep in gedachten als je een vraag stelt aan Chat GPT. Heb je een tekst nodig in Jip en Janneke taal? Geef dan een prompts als: "Schrijf deze tekst opnieuw voor een 6-jarige." Meer formele tekst nodig? "Herschrijf deze tekst naar een zakelijk niveau".
Niet tevreden met de lengte van je teksten? Gebruik de “doorgaan” prompt als je meer tekst wil krijgen dan je in eerste instantie hebt gekregen. Liever een kortere tekst? De andere kant op kan natuurlijk ook. Vraag dan of hij de tekst wil inkorten.
In eerste instantie krijg je misschien een tekst voorgeschoteld waarvan je denkt: Zo zou ik dit zelf nooit schrijven. Dan volgt hier een dikke tip om Chat GPT jouw tone of voice te laten analyseren. Dit doe je door de volgende prompt te geven: “Omschrijf deze schrijfstijl: <hierachter plak je dan een tekst van jezelf waar je tevreden mee bent>. Vervolgens geef je dan de opdracht: "Herschrijf deze tekst naar de stijl die hierboven is gebruikt": <kopieer hier het tekstvoorstel van Chat GPT>. Hij zal dan de tekst herschrijven in jouw stijl. Hoe cool is dit?
Experimenteer met verschillende vraagstellingen. Elke keer maakt Chat GPT verschillende teksten. Je kunt dus ook een mooie mix maken van de output. Bovendien hoef je je dus niet direct druk te maken dat je zelfde tekst gebruikt als je concullega. Maar..better safe than sorry: Het kan natuurlijk geen kwaad om je tekst op web even te vergelijken.
Geef aan welke output je wil hebben. Zo kun je diverse alternatieven of opties vragen aan Chat GPT. Altijd lekker om een keuze te hebben toch? Bijvoorbeeld: "Geef 5 verschillende ideeën voor een social media post over het belang van gezonde voeding voor opgroeiende kinderen." Of: "Geef 3 mogelijke, verschillende reacties op deze vraag<hier komt dan je vraag>." Het mooie is, je kunt altijd de resultaten nog aanpassen voor een vervolgvraag te stellen.
Niet altijd klopt de inhoud of de logica. Houd er ook rekening mee dat Chat GPT nog in de beginfase zit. De info die nu in Chat GPT zit gaat tot 2021. Hele recente informatie is dus in de huidige versie niet beschikbaar. Bovendien is en blijft jouw persoonlijke tone of voice belangrijk. Jij bent het visitekaartje van je bedrijf. Mensen kopen voor het grootste deel om wie jij bent en wat je uitstraalt in je communicatie. Kopieer dus niet alles klakkeloos uit Chat GPT, maar gooi er altijd jouw persoonlijke sausje overheen.
Bekijk mijn gratis masterclass van 20 minuten en ontdek wat je allemaal kan met Chat GPT op het gebied van marketing. Wat dacht je van: je seo boosten, een contentkalender maken en 3 nieuwsbrieven in plaats van 1 schrijven?